چطور در اسلام افراد ادیان دیگر نجس شمرده شده‏ اند؟

 در اسلام به عقائد افراد ادیان دیگر احترام گذاشته مى‏شود و مسلمانان موظفند رفتار مسالمت ‏آمیز با آن‏ها داشته باشند.

ناپاک بودن افراد ادیان دیگر بر فرض صحت این ادعا، ناپاکى معنوى و آلودگى باطنى است که آثار آن در جسم آن‏ها هم ظاهر شده است. یک فایده آن حفظ عقاید بسیارى از مردم مى‏باشد که با معاشرت با افراد منحرف و گمراه تحت تأثیر قرار مى‏گیرند و منحرف مى‏شوند.

همیشه مصلحان به افراد سفارش مى‏کنند که از معاشرت با افراد آلوده و گمراه و منحرف دورى کنند. اسلام این موضوع را به صورت ناپاک بودن ایشان بیان کرده است.
از طرفى ملاحظه مى‏کنیم که اسلام روابط اقتصادى و تجارى با افراد ادیان دیگر و یا حتى کفار را با شرایط معیّنى اجازه داده، ولى در معاشرت‏ها خواسته که از ایشان اجتناب کنند، یعنى هم خواسته از منافع بهره‏مند گردند و هم از ضررهاى عقیدتى و اخلاقى (که لازمه معاشرت کامل براى بسیارى از مردم است) در امان بمانند. اضافه بر این که تمام افراد کافر از بسیارى از آلودگى‏ها و چیزهاى نجس مانند خون و گوشت خوک و همراهى با سگ و مشروبات الکلى اجتناب نمى‏کنند، که طبعاً زندگى آنان آلوده مى‏باشد. براى دورى از این آلودگى‏ها آیین اسلام آن‏ها را نجس شمرده تا مسلمانانى که ممکن است بر اثر معاشرت آلوده شوند، از هر نوع آلودگى محفوظ بمانند.
البته برخى فقیهان شیعه در قرون اخیر و برخى از مراجع حاضر، ادلّه نجاست ذاتى مشرکان را ناتمام دانسته و از همین رو از فتواى نجاست دست برداشته‏ اند و قائل به احتیاط شده یا فتواى به طهارت مشرکان داده‏ اند. مگر آن که از چیزهاى دیگر مانند شراب و سگ متنجس شده باشند.(1)
 اپى نوشت‏ها:
1. مدارک الاحکام، ج 3، ص 294؛ ذخیره المعاد، سبزوارى، ص 151؛ مصباح الفقیه، حاج آقا رضا همدانى، کتاب الطهارة، ص 47؛ بحوث فى شرح عروة الوثقى، ج 3، ص 283 از آیت اللَّه مکارم شیرازى.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد