چرا خداوند به افرادى استعدادهاى خاصى عنایت مى‏کند؟

این سؤال به نحو عام‏ترى در مود تمامى تفاوت‏ها مطرح است و یکى از مواردش مورد سؤال است. سیاه و سفید، قد کوتاه و بلند، سالم و مریض، کور و بینا، پول دار و فقیر، حاکم و محکوم، ظالم و مظلوم و هزاران مورد دیگر نیز مطرح هستند.

آنچه مذموم است و خداوند از ان مبرا است، تبعیض (تفاوت نابجا) است که به هیچ عنوان اثرى از آن در نظام خلقت یافت نمى‏شود. آنچه هست، تفاوت است. به عبارت دیگر: تبعیض از ناحیه دهنده است و تفاوت، مربوط به گیرنده، مثلاً دو ظرف آب، یکى ده لیتر و دیگرى پنج لیتر جاى مى‏گیرد. منشأ اختلاف تفاوتى است که آن دو ظرف از نظر گنجایش و استعداد دارند. این تفاوت است، نه تبعیض آن چه ناروا است، تبعیض است، نه تفاوت.

معناى عدل در مورد خدا عبارت است از رعایت استحقاق‏ها و اِفاضه وجود و امتناع نکردن از افاضه و رحمت به آنچه امکان وجود یا کمال وجود دارد. بنابراین عدل همان اعطا و فیض عام است، بدون هیچ گونه امساک یا تبعیضى. شاید بگویید که قبل از آفرینش، مسئله گنجایش ظرف‏ها مطرح نمى‏شود، چون هنوز ظرفى نیست، در جواب باید بگوییم که قبل از آفریده شدن یک نوزاد، مسئله گنجایش مطرح است. از نظر موارد توارثى که از پدر و مادر منتقل مى‏شود و شرایطى که نطفه بسته مى‏شود و غذاهایى که خورده شده و هزاران چیز دیگر که باعث تفاوت‏هاى ژنتیکى و موروثى در فرزند مى‏شود که از جمله تفاوت در استعدادها است.

با توجه به این مطالب، مقتضاى حکمت و عدل الهى این نیست که همه مخلوقات را یکسان بیافریند، بلکه اقتضاى حکمت الهى این است که جهان را به گونه‏اى بیافریند که موجودات مختلف، متناسب با هدف نهایى باشند. اجزاى عالم اشیا بسان وجود واحدى هستند که بین آن‏ها تناسب کامل برقرار است و هر جزء به این عنوان که جزئى از یک مجموعه هستند و کارکرد خاصى از آن‏ها انتظار مى‏رود، متناسب با آن وظیفه، خاصیت مخصوصى دارد. مثل استخوان سخت است و دیگرى نرم و لطیف. البته این نکته را نیز باید توجه داشت که از هر انسانى به اندازه توان و استعداد او خواسته‏اند و تکلیف شده است. هم چنین نباید جهان دیگر را که کمبودها و نقصان‏هاى غیر ارادى و اکتسابى انسان‏ها در آن جبران مى‏شود، فراموش کرد.

جهان چون چشم و خط و خال و ابرو است‏

که هر چیزى به جاى خویش نیکوست‏

اساساً اگر تفاوت وجود نداشته باشد، کثرت و تنوع نخواهد بود و اگر کثرت و تنوع نباشد، دیگر مجموعه و نظام مفهومى نخواهد داشت. در مورد فلسفه اختلاف‏ها براهین فلسفى اقامه شده است که مى‏توانید با رجوع به کتب مربوطه از آن‏ها آگاهى یابید، از جمله عدل الهى استاد شهید مرتضى مطهرى(ره) بحث تبعیض‏ها.